Klaverjassen lijkt een moeilijk spel, maar dat valt op zich reuze mee, wel is het vooral competatief. Het spel wordt een totaal met 32 kaarten gespeeld. Van alle schoppen, klaveren, ruiten en harten zijn de kaarten twee tot en met zes weggelaten. Bij klaverjassen zijn er normale kaarten en troefkaarten. Welke kaarten de troef bepalen wordt vastgesteld aan het begin van elke ronde. Er zijn twee varianten, Amsterdams klaverjassen en Rotterdams klaverjassen. Bij de Amsterdamse variant mag een speler zelf de troef kiezen. Bij de Rotterdamse versie gebeurt dit automatisch.

De kaartwaarde is erg belangrijk bij het spel klaverjassen. De troefkaarten zijn namelijk meer punten waard. De puntenverdeling ziet er als volgt uit:

Een Aas is 11 punten waard;
Een 10 is 10 punten waard;
Een Heer is 4 punten waard;
Een vrouw is 3 punten waard;
Een Boer is 2 punten waard.
Een 9, 8 en 7 zijn 0 punten waard.

Voor de troefkaarten geldt de volgende puntenverdeling:

Een Boer is 20 punten waard;
Een 9 is 14 punten waard;
Een aas is 11 punten waard;
Een 10 is 10 punten waard;
Een Heer is 4 punten waard;
Een Vrouw is 3 punten waard;
De 8 en de 7 zijn 0 punten waard.

Het spel begint

Klaverjassen start door het verdelen van de kaarten. Elke speler krijgt namelijk acht kaarten. De speler links van de deler mag de troef bepalen. Als speler kun je er ook voor kiezen om te passen zodat de speler daarnaast moet kiezen of hij de troef wilt spelen. Je speelt het spel samen met de persoon die tegenover je zit en het is de bedoeling om zoveel mogelijk punten te scoren bij klaverjassen. Tijdens de eerste slag is het altijd verplicht om kleur te bekennen wanneer dat kan.

Wanneer de troef bijvoorbeeld klaveren is en er liggen drie harten kaarten op tafel, kan de laatste persoon de slag winnen door een klaveren op te gooien. Het is dus belangrijk om de troefkaarten altijd goed in te zetten.

Extra punten

Een ronde klaverjassen wordt vaak gewonnen dankzij roem. Tijdens een ronde kunnen namelijk meer punten behaald worden. Wanneer er bijvoorbeeld een straat van klaveren ligt zoals 9, 10, Boer, Vrouw, dan wint degene met de 10 de slag en worden er nog eens 50 roem extra toegekend. Voor drie of volgende kater van een kleur worden twintig punten extra toegekend.
Mocht het gebeuren dat er vier dezelfde kaarten op tafel leggen, dan krijgt de persoon die de slag wint  100 roem. Voor vier boeren is dit zelfs 200 roem. Wanneer de Heer en de Vrouw van de troefkaarten op tafel leggen worden er twintig roem bij opgeteld.

In totaal zijn er dus 162 punten in het spel exclusief roem. Het team dat de laatste slag wint krijgt ook nog eens tien punten extra. Wanneer het lukt om alle slagen te winnen komen er nog eens 100 punten bij. Klaverjassen is een leuk spel waarbij je goed moet opletten en je goed moet samenwerken met teamgenoot. Het team met de meeste punten na een vastgesteld aantal ronden wint het spel klaverjassen.

Aanmelden bij Gameduell Klaverjassen